Op 4 December 1987 werd een SIRE campagne afgetrapt met de nodige humor en een dikke knipoog namens de Stichting Consument en Veiligheid.
Verschillende BN’ers werden dat jaar verkleed en geschminkt als levend rotje. De campagne had met name het doel om voor het verkeerd gebruik van vuurwerk te waarschuwen.

Bron: ZB Krantenbank Zeeland, [PZC], [05-12-1987], p. [1]

Meewerkende BN’ers aan deze campagne: Andre van Duin, Hans Otjes (bekend als side-kick van Andre), Adelheid Roosen, Brigitte Kaandorp en Urbanus

Onder andere de volgende gevaren werden benoemd in de filmpjes;

  • Vuurwerk niet in de hand houden
  • Vuurwerk niet in de broekzak steken
  • Vuurwerk niet naar elkaar te gooien
  • Vuurwerk niet samenbinden
  • Vuurwerk niet vroegtijdig af steken
  • Vuurwerk dat weigert of nat is niet afsteken
  • Vuurwerk met een te korte lont niet aansteken
  • Vuurwerk niet met een lucifer aansteken

De campagne droeg de slogan ‘Kijk uit met vuurwerk. Verknal je toekomst niet’


De commercial met Hans Otjes & Andre van Duin


De commercial met Brigitte Kaandorp & Adelheid Roosen


De commercial met Urbanus

Verder natuurlijk uitgebreid aandacht via allerlei drukwerk zoals flyers, posters, magazines, tijdschriften en kranten.

Urbanus op bezoek bij Goedele over de Sire campagne. Bron: www.urbanus.be

Tijdens het carnaval verkleed als stuk vuurwerk. Waarschijnlijk maakte de campagne toch een zodanige indruk, dat het een inspiratiebron werd voor scholen en carnavalsverenigingen in de jaren erna.

Met dank aan Sandra Konings voor gebruik van deze foto.